Gebruik GIFs in je e-mail

GIF in e-mailmarketing

Je ziet het vast wel eens voorbij komen: nieuwsbrieven met mooie GIFs er in. Ze grijpen je aandacht en kunnen je verhaal versterken omdat ze in tegenstelling tot statische afbeeldingen bewegen. Een GIF afbeelding kan jouw email tot leven brengen en de ontvanger beter verleiden om te klikken. En omdat video nog steeds niet ondersteund wordt in iedere email client, is het een geweldig alternatief om extra aandacht te genereren.

Inhoudsopgave

Wat is een GIF

GIF staat voor Graphics Interchange Format. Dit betekend dat een GIF zowel geanimeerd als statisch beeld ondersteund. Het is trouwens geen nieuw format, GIFs bestaan namelijk al meer dan 30 jaar! Kenmerken van een GIF zijn snelle geluidloze video’s die bestaan uit meerdere frames. GIFs spelen oneindig af in een loop. 

Bijna alle e-mail clients ondersteunen GIFs

Bijna alle e-mail clients tegenwoordig ondersteunen animated GIF afbeeldingen. Enkele (oudere) Outlook versies niet: 2007, 2010 en 2013 laten geen animatie zien. In plaats daarvan tonen ze de eerste frame van de animatie. Daarom is het van belang om goed na te denken over de eerste frame van je GIF! Deze moet namelijk gelijk duidelijk maken wat de boodschap en call-to-action is als de rest van de animatie niet wordt getoond.

Zoals je hiernaast ziet zijn het vooral de oudere Outlook versies die een GIF animatie niet ondersteunen.

"Enkele (oudere) Outlook versies niet: 2007, 2010 en 2013 laten geen animatie zien. In plaats daarvan tonen ze de eerste frame van de animatie. Daarom is het van belang om goed na te denken over de eerste frame van je GIF!"

Waarom GIFs gebruiken?

GIFs worden steeds populairder, ze zijn steeds vaker te zien op social media en blogs. Ook worden GIFs veel gebruikt in communicatie naar vrienden. Het is simpelweg een leuke manier van communiceren. Gebruik daarom ook GIFs in je e-mails. Bewegende beelden vallen namelijk op en verleiden de lezer beter dan een statische foto! Voor marketeers is animatie vooral een mooie manier om de inhoud van een e-mail tot leven te brengen, de inhoud te verduidelijken en de conversie te verbeteren.

"Voor marketeers is animatie vooral een mooie manier om de inhoud van een e-mail tot leven te brengen, de inhoud te verduidelijken en de conversie te verbeteren."

Hoe maak je een GIF voor in jouw e-mail?

Er zijn 3 simpele manieren om GIFs te maken:

  • Neem je beeldscherm op en maak daar een gifje van
  • Maak een gifje van een reeds bestaande video
  • Gebruik meerdere afbeeldingen (frames) en plak die achter elkaar

Neem je beeldscherm op en maak daar een gifje van

Stel je wilt een tutorial delen of een proces uitleggen in een paar simpele stappen.
Een gifje kan dan een ideale manier zijn om die stappen visueel uit te leggen.
Door je beeldscherm op te nemen kan je vervolgens met het gratis tooltje zoals Canva super eenvoudig je eigen GIF animatie maken. De software biedt voldoende functies om vervolgens te bewerken en te comprimeren.

Maak een gifje van een bestaande video

Video’s worden zoals je weet niet door alle email clients ondersteund. Daarom is het een slim idee om van je video een GIF te maken. Met Canva kan je makkelijk en snel je video omzetten naar GIF. Canva is erg compleet voor basisgebruik om afbeeldingen en gifjes te maken.

Een gifje maken van meerdere afbeeldingen

Een GIF-animatie bestaat uit meerdere zogenoemde ‘frames’. Dit zijn afbeeldingen die, wanneer je ze achter elkaar toont, beweging suggereren. De frames voor jouw animatie kun je maken in jouw favoriete fotobewerkingsprogramma. Je upload de afbeeldingen die je wil gebruiken en het programma maakt er binnen een paar tellen een GIF van die je vervolgens gratis kan downloaden.

Voorbeeld GIFs

Een goed voorbeeld bij het gebruik van GIFs zijn die van Solution-Clothing. In de kledingbranche is het natuurlijk perfect om GIFs te gebruiken in je mails. Doormiddel van de GIFS kan je meerdere kleuren of stijlen van je kleding laten zien in je e-mails. Bij bijna alle andere soort producten is dit natuurlijk ook mogelijk!

GIFs Solution-Clothing
GIFs Solution Clothing

Welke aanpassingen hebben jouw template(s) nodig?

Denk je nu van; mijn template(s) kunnen wel een upgrade gebruiken? Als ervaren e-mailmarketing experts kunnen we dat perfect voor je creëren. Zo weet jij je klanten weer te verrassen door relevante en persoonlijke communicatie.

Neem contact op om vrijblijvend kennis te maken met Mick of Mark.

Blijf voorop lopen met e-mailmarketing

Schrijf je in voor de SOLVM nieuwsbrief en ontvang alle trends, ontwikkelingen en nieuws direct in je mailbox.

  •  *
  •  *
  •  *