E-mailmarketing benchmarkrapport 2024
Wat we in de voorbije jaren al zagen heeft zich in 2023 verder doorgezet. De klikratio’s, vooral de CTR, zijn in 2023 nog verder gedaald. Dit is slecht nieuws voor marketeers. Daarom is het belangrijk om extra inspanningen te leveren om deze cruciale ratio’s te verbeteren.
Uit het onderzoek, en eigen ervaring, weten we dat succesvolle e-mailmarketing campagnes gebruikmaken van bewezen e-mailmarketing strategieën. E-mails die relevant, noodzakelijk, urgent en voldoende gepersonaliseerd zijn, behalen goede resultaten. Bij e-mailmarketing is het namelijk essentieel om rekening te houden met zaken zoals segmentatie, voorkeuren, automatisering, en het optimaliseren van de onderwerpregel en de inhoud van de e-mail om de betrokkenheid en de loyaliteit te verhogen.
In het benchmarkrapport van Spotler zijn er 1,2 miljoen campagnes, 6.497 bedrijven en 20,5 miljard verzonden e-mails geanalyseerd. De opvallendste onderwerpen bespreken we hier.
Inhoudsopgave
Betekenissen van gebruikte afkortingen
Hieronder zijn de meest gebruikte afkortingen in e-mailmarketing weergegeven.
COR
Confirmed Open Rate
Het aantal unieke opens gedeeld door het totaal aantal met succes afgeleverde mails maal 100%.
CTR
Click Through Rate
Het aantal unieke kliks gedeeld door het aantal met succes afgeleverde mails maal 100%.
CTO
Click To Open Rate
Het aantal unieke kliks gedeeld door het aantal unieke opens maal 100%.
AR
Acceptatieratio
Het aantal met succes afgeleverde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails maal 100%.
HBR
Hard Bounce Rate
Het aantal permanent geweigerde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails maal 100%.
SBR
Soft Bounce Rate
Het aantal tijdelijk geweigerde mails gedeeld door het totaal aantal verzonden mails maal 100%.
Gemiddelde opens en kliks in e-mailmarketing
In september 2021 werd de MPP: de Mail Privacy Protection geïntroduceerd. Hiermee werd open tracking geanonimiseerd. Alle ratio’s die afhankelijk zijn van open tracking worden hierdoor beïnvloed. Dat geldt voor de open ratio en de klikratio die gebaseerd is op het aantal opens: de CTO. Wat de exacte invloed is van de MPP op de gemiddelde cijfers kunnen we niet zeggen.
Wat we wel zeker weten, is dat de CTR niet afhankelijk is van open tracking. De CTR of Click Through Rate vergelijkt het aantal kliks met het aantal succesvol afgeleverde mails of het aantal geaccepteerde mails. In 2022 kwam de CTR gemiddeld over alle branches uit op 7,46% en in 2023 op 6,62%.
Dalende trend van CTR in e-mailmarketing
De statistiek hieronder laat zien dat de CTR sinds 2018 een dalende trend laat zien. In 2018 was de CTR namelijk gemiddeld 8,40%. In 2023 is dit gedaald naar 6,62%. Deze data komt uit 20,5 miljard verzonden mails verdeeld over 6.497 bedrijven. Spotler heeft onderzoek gedaan naar deze dalende trend. Zij leveren immers de
e-mailmarketing software en willen graag dat de CTR bij bedrijven natuurlijk zo hoog mogelijk is.
Uit het onderzoek is gebleken dat de scores van goed gepersonaliseerde en gesegmenteerde mails een goede CTR hebben. De dalende trend wordt veroorzaakt door mailings die ongericht en niet gepersonaliseerd naar grote groepen worden gestuurd. Daarom is het erg belangrijk om relevante e-mailcampagnes te sturen naar geselecteerde doelgroepen. Personaliseer daarbij ook zoveel mogelijk je mails waar dit mogelijk is.
"Het is erg belangrijk om relevante e-mailcampagnes te sturen naar geselecteerde doelgroepen. Personaliseer daarbij ook zoveel mogelijk je mails waar dit mogelijk is."
CTR B2B hoger dan B2C
In de statistiek hieronder is het verschil in CTR in e-mailmarketing tussen B2B en B2C te zien. Opvallend is dat er bij de campagnes die verstuurd worden van bedrijf naar bedrijf, er geen daling is in CTR. Er is zelfs een stijging in vergelijking met 2022. Het eerder gegeven advies om relevante campagnes te personaliseren en te sturen naar een geselecteerde doelgroep is dus vooral relevant voor bedrijven die naar consumenten mailen.
Acceptatieratio blijft stabiel
De acceptatieratio blijft zoals te zien is in het figuur hier boven al een aantal jaren stabiel rond de 99,3%. De kans is groot dat ook jouw cijfers in die buurt liggen. Wat interessant is om te begrijpen, is de bounceratio. Als de acceptatieratio 99,3% is, betekent dit dat de bounceratio 0,7% is. Dit lijkt misschien niet veel, maar als je bijvoorbeeld 10.000 e-mails verstuurt, betekent dit dat er toch 70 niet worden afgeleverd.
Bij e-mailmarketing is het belangrijk om de bounceratio in de gaten te houden, omdat dit kan wijzen op problemen met bijvoorbeeld de kwaliteit van de verzendlijst, de e-mailserver of de inhoud van de e-mail zelf. Een hoge bounceratio kan ook de reputatie van de afzender en de leverbaarheid van toekomstige e-mails beïnvloeden. Het is dus belangrijk om de bounceratio zo laag mogelijk te houden door regelmatig de kwaliteit van de verzendlijst te controleren, dubbele of verouderde adressen te verwijderen en te zorgen voor relevante en waardevolle inhoud voor de ontvangers.
"Het is belangrijk om de bounceratio zo laag mogelijk te houden door regelmatig de kwaliteit van de verzendlijst te controleren, dubbele of verouderde adressen te verwijderen en te zorgen voor relevante en waardevolle inhoud voor de ontvangers."
Heb jij controle en inzicht in je cijfers?
Heb jij beeld van de ontwikkeling van je cijfers en heb je controle over deze belangrijke cijfers? Als ervaren
e-mailmarketing experts kunnen we je dat inzicht geven en nemen we het stuur in handen zodat we grip hebben over je cijfers.
Neem contact op om vrijblijvend kennis te maken met Mick of Mark.
Blijf voorop lopen met e-mailmarketing
Schrijf je in voor de SOLVM nieuwsbrief en ontvang alle trends, ontwikkelingen en nieuws direct in je mailbox.