7 E-mailmarketing design trends

De beste e-mailmarketing templates​

De e-mailmarketing wereld verandert sneller en sneller door alle technologische verbeteringen en onze manier van informatie verwerking. Want hoe pak je nu de aandacht? En zorg je dat ze over gaan tot actie? In deze blog delen we zeven tips hoe je e-mail designs blijven opvallen en converteren.

Inhoudsopgave

Rond hoeken van call to actions en andere elementen af

Afgeronde hoeken en elementen bestaan al een paar jaar. Toch zien we deze designtrend niet verdwijnen.

Ook wij gebruiken afgeronde hoeken in onze call to actions, afbeeldingen en andere designs. Maar waarom afgeronde hoeken? 

  • Ronde hoeken wijzen naar binnen, hierdoor kijkt men automatisch naar het midden van de button.
  • Uit onderzoek is gebleken dat het minder moeite vergt om ronde hoeken te bekijken en het meer moeite kost om scherpe randen te bekijken.
  • Daarnaast hebben scherpe hoeken een waarschuwende werking. We zien dit sneller als iets negatiefs.

En ten alle tijde: “Keep it simple”. Maak van de button niet een heel geavanceerd iets. Mensen verwachten dat een button simpel is en opvalt.

Personaliseer je e-mails

Personalisatie blijft cruciaal, maar in 2024 gaat het verder dan ooit tevoren. Het is namelijk meer dan simpele verjaardagsmailtjes. Personalisatie betekent niet alleen de ontvanger bij naam noemen of weten wanneer ze jarig zijn; het draait om het begrijpen van hun gedrag en voorkeuren.

Dit bereik je door je data te organiseren en centraal te stellen. Het gebruik van personalisatietools zoals Custom Data Platforms (CDP’s) wordt de standaard, waardoor je diepgaande inzichten krijgt in individuele klantprofielen. Zo worden je e-mailmarketingcampagnes niet alleen relevanter, maar ook beter meetbaar.

Hoe uit zich dit in e-mails? 

Denk aan dynamische content die verandert op basis van recent gedrag of verzamelde voorkeuren. Door artificial intelligence en machine learning te integreren, kunnen marketeers echt op maat gemaakte aanbiedingen en aanbevelingen doen, wat resulteert in een diepere en meer betekenisvolle connectie met elke persoon op je e-maillijst.

Interactiviteit in e-mailmarketing

asana-work-gif

In 2024 worden interactieve elementen de gamechanger in e-mail marketing. Niet langer zijn e-mails beperkt tot statische inhoud. Deze elementen, zoals clickable afbeeldingen, een korte quiz of productcarrousels, worden de nieuwe norm om de betrokkenheid van de ontvanger te vergroten.

Deze elementen verhogen niet alleen de CTR, maar bieden ook waardevolle gegevens over de voorkeuren van de ontvanger. Zo verleid je iedere persoon op je e maillijst enthousiast om jouw e-mails te openen en interactie te tonen.

"Niet langer zijn e-mails beperkt tot statische inhoud. Deze elementen, zoals clickable afbeeldingen, een korte quiz of productcarrousels, worden de norm om de betrokkenheid van de ontvanger te vergroten."

Optimaliseer voor mobiel

Ons internetgebruik is aanzienlijk veranderd in de afgelopen jaren. Tegenwoordig wordt het merendeel van het internetverkeer niet meer gegenereerd door computers en laptops, maar door mobiele apparaten, waaronder smartphones en tablets. De kans is dus groot dat jouw e-mails niet meer worden geopend op grote schermen, maar op kleine schermen.

Dit benadrukt nogmaals het belang van de trend in e-mailmarketing: het beknopt opstellen van je e-mails is cruciaal. Meer dan voorheen wordt aangeraden om je e-mails vanuit een ‘mobile first’ perspectief te maken. Dit betekent dat je e-mails op mobiele apparaten overzichtelijk moeten zijn en een eenvoudig, niet te druk ontwerp moeten hebben.

Maak gebruik van AI

AI kan e-mailmarketing een stuk makkelijker maken. In 2024 en in de verdere toekomst gaat AI zich hoogst waarschijnlijk heel snel ontwikkelen. Zorg er daarom voor dat het niet je vijand wordt, maar juist je beste vriend. Momenteel is het een hulpmiddel maar onze ervaring is dat je het nog niet blindelings kunt vertrouwen op de output. Blijf hier dus kritisch naar kijken.

Hoe kun je met AI inspelen op designen voor e-mailmarketing?

AI kun je op talloze manieren gebruiken voor e-mailmarketing. Het genereren van content, inspelen op expected order dates, verwachte bouncers etc. Aangezien deze blog gaat over de design trends van e-mailmarketing, gaan we vooral bespreken hoe je daar met AI op in kunt spelen en hoe het gebruikt wordt. Dit gebeurd op 2 manieren:

  1. Het genereren van templates
    AI kan helpen met het automatisch genereren van e-mailtemplates. Dit heeft als voordeel dat het tijd bespaart en bovendien kun je het gebrek aan expertise opvangen door gebruik te maken van AI.
  2. Het genereren van visuele content
    AI kan ook worden gebruikt om visuele content te genereren of te verbeteren. Van het automatisch aanpassen van afbeeldingen aan je huisstijl tot het creëren van gepersonaliseerde visuals voor je abonnees, AI maakt het eenvoudiger om visueel aantrekkelijke en relevante content in je e-mails op te nemen.

"In 2024 en in de verdere toekomst gaat AI zich hoogst waarschijnlijk heel snel ontwikkelen. Zorg er daarom voor dat het niet je vijand wordt, maar juist je beste vriend."

Welke aanpassingen hebben jouw template(s) nodig?

Denk je nu van; mijn template(s) kunnen wel een upgrade gebruiken? Als ervaren e-mailmarketing experts kunnen we dat perfect voor je creëren. Zo weet jij je klanten weer te verrassen door relevante en persoonlijke communicatie.

Neem contact op om vrijblijvend kennis te maken met Mick of Mark.

Blijf voorop lopen met e-mailmarketing

Schrijf je in voor de SOLVM nieuwsbrief en ontvang alle trends, ontwikkelingen en nieuws direct in je mailbox.

  •  *
  •  *
  •  *